نیاز ۱۶۰ همتی برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی در سال جاری

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی گفت: بالغ بر ۱۶۰ همت به منابع نیاز داریم تا افزایش سرمایه بانک‌های دولتی اتفاق بیفتد، اما هیچ منابعی در قانون دیده نشده است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، محمدجواد شریف زاده؛ در نشست تحلیلی قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و نظام بانکداری با بیان اینکه در چند ماه اخیر قانون بانک مرکزی لازم الاجرا شد و برنامه هفتم پیشرفت کشور هم ابلاغ شده و دستگاه‌های مختلف مکلفند قانون را اجرا کنند، اظهار داشت: نقطه ضعف برنامه هفتم در حوزه بانکی این است که نگاه توسعه‌ای ندارد، هرچند این قانون مربوط به توسعه است و نظارتی نیست و این چیزی که نوشته شده برای رفع نیازهای نظارت بانک مرکزی است و مقدمات توسعه کشور در این قانون پرداخته نشده.

وی ادامه داد: این قانون در انتهای ماده ۸، دولت در پایان سال اول برنامه در مورد ایجاد بانک‌های توسعه بخشی مکلف شده تا آن را به تصویب هیئت وزیران برساند و تاکید شده افزایش سرمایه بانک‌های دولتی مهم است.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد پیش بینی کرد برای سال جاری بالغ بر ۱۶۰ همت به منابع نیاز داریم تا افزایش سرمایه بانک‌های دولتی اتفاق بیفتد و سوال اینجاست که این مقدار از کجا باید بیاید و هیچ چیزی در قانون دیده نشده است.

شریف زاده اظهار داشت: یکی از نقاط مثبت این قانون، ساز و کاری است که در ماده ۱۰ دیده شده که ظرف سه ماه از اجرای قانون، ۲۵۰ همت از بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها تبدیل به اوراق شود که به بهبود ساختار مالی بانک‌ها کمک می‌کند، البته مطالبات ریالی بانک‌ها از دولت عدد بزرگ تری است، ولی همین ۲۵۰ همت هم یک گام به جلو است.

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: در بند ب ماده ۱۰ آمده که از زمان لازم الاجرا شدن قانون، هرگونه استفاده دولت از منابع بانکی باید در قالب اوراق مالی اسلامی صورت بگیرد، نرخ و سررسید اوراق مشخص است و از این نظر اتفاق خوبی افتاده است، نکته مثبت دیگر در ماده ۸، ذیل بند ت، بحث مالکیت واحد است و به صندوق ضمانت سپرده‌ها اجازه داده اند تا سهام مازاد را بفروشند.

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: اگر بانکی به فرایند گزیر وارد شد، در ماده ۸ پیش بینی شده بانک مرکزی می‌تواند در صورت تشخیص تقصیر، از دارایی‌های سهامدار و مالک هم می‌تواند استفاده و زیان را جبران کند.

کد خبر 75940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =